Що приховують хасидські родини: як виховують дітей у цій культурі

Що приховують хасидські родини: як виховують дітей у цій культурі

Хасидська культура є унікальним явищем, що формувалася протягом століть, з власними традиціями та поглядами на виховання дітей. Багато аспектів цього виховання суттєво відрізняються від звичних українських традицій.

Основні принципи виховання у хасидських родинах

Релігійна освіта
Хлопчики у хасидських родинах починають знайомитися з Торою вже з трирічного віку. Перший день навчання є справжнім святом: дитина отримує солодощі, мед та букви івриту, написані на спеціальному печиві. Це символізує, що вивчення Тори має бути солодким та приємним для дитини. Уже з цього віку хлопчиків привчають до носіння спеціального релігійного одягу, наприклид, кіпи (маленького головного убору), талес-котн (маленької ритуальної накидки з нитками-цицит) та пейсів (локонів біля скронь).Евреи дети картинки, стокові Евреи дети фотографії, зображення | Скачати з Depositphotos

Згодом хлопчики відвідують хедер (релігійну школу), де вивчають не лише Тору, але й Талмуд – глибокі коментарі до біблійних текстів. Великий акцент робиться на молитві: діти змалку навчаються правильно читати молитви та дотримуватись молитовних ритуалів. Навчання є суворим і триває багато годин щодня.

Дівчатка також отримують релігійну освіту, хоча її зміст суттєво відрізняється від хлопчачої. Вони вивчають історію єврейського народу, традиції та основи ведення єврейського дому. Особлива увага приділяється приготуванню їжі відповідно до законів кашруту (єврейських харчових норм), підготовці до шабату та інших свят. Вважається, що дівчинка повинна вміти створити теплу духовну атмосферу у своєму майбутньому домі.

 

Сімейні ролі та цінності
У хасидських родинах сімейні ролі чітко визначені традиціями та релігійними нормами. Хлопчики виховуються із самого дитинства як майбутні голови родини та відповідальні члени громади. Їх заохочують до лідерства, ініціативності та відповідальності, зокрема через активну участь у громадському житті та молитвах у синагозі разом із дорослими.

Єврейська народжуваність в Ізраїлі обійшла мусульманськуДівчаток змалечку готують до ролі матері та господині. Уже з юних років вони навчаються вести домашнє господарство, готувати традиційні страви, доглядати за молодшими дітьми та допомагати матері організовувати побут. Велике значення має те, наскільки майбутня дружина вміє створювати теплоту та затишок вдома.

Особлива увага в сім’ях приділяється повазі до старших поколінь. Діти виховуються у дусі слухняності та покори авторитету батьків і старших родичів. У хасидських сім’ях заведено, щоб молодші зверталися до старших на «ви», демонструючи тим самим повагу та покору.

Скромність та стриманість вважаються важливими чеснотами, особливо для дівчат, які з юних років привчаються носити закритий одяг, уникати привернення уваги та поводитися стримано у суспільстві. Ці цінності передаються із покоління в покоління, допомагаючи зберігати духовну чистоту громади та її внутрішню згуртованість.

 

Відмова від сучасних технологій
Значна частина хасидських родин свідомо обмежує доступ дітей до смартфонів, телебачення та інтернету, оскільки вважають, що ці технології можуть негативно впливати на духовність та моральні засади їхньої культури. 

Водночас, така відмова не завжди є добровільним вибором. Серед хасидських родин є й чимало таких, які через низький рівень матеріального забезпечення просто не мають фінансової можливості користуватися сучасними технологіями. В цих випадках обмеження технологій пов’язано скоріше з бідністю, аніж із принциповими релігійними переконаннями.

 

Роль громадиВ Ізраїлі маленьких євреїв з танцями та іграми вчать, як правильно святкувати Хануку — Фото

Громада активно бере участь у вихованні дітей, допомагаючи у формуванні соціальних навичок та відповідальності перед іншими. У хасидському середовищі дитина зростає не лише в родинному колі, а й у тісному контакті з усією спільнотою, яка відіграє роль колективного наставника.

У багатьох хасидських громадах існує практика спільної молитви для дітей, яку очолює старший хлопчик або вчитель. Це вчить молодших дисципліні, послідовності та повазі до авторитетів. Крім того, у громаді часто діють спеціальні добровільні наглядачі (шомрим) — дорослі, які слідкують за порядком на вулиці, в синагозі, під час свят. Вони можуть зробити зауваження будь-якій дитині, незалежно від того, з якої вона родини. Це підтримує відчуття спільної відповідальності.

У хасидських кварталах Нью-Йорка або Єрусалима діти можуть самостійно гуляти, переходити вулицю чи йти до школи без супроводу дорослих — завдяки високому рівню довіри всередині громади та її саморегуляції. Підлітки часто допомагають молодшим у навчанні, підготовці до свят або навіть у догляді за малюками. Це формує навички взаємопідтримки та роль “старшого брата/сестри” з раннього віку.

Також громада проводить спільні зібрання, уроки моралі, тематичні вечори, де діти слухають історії праведників, вчаться ставити запитання та бачити приклад поведінки старших. У багатьох хасидських школах немає оцінок у звичному сенсі — дітей не порівнюють між собою. Замість цього вчитель і громада акцентують на особистому зростанні, що знижує конкуренцію, але підсилює спільність.

Виключення із загальних правил

Як і в будь-якій культурі, серед хасидів є винятки. Деякі родини, які мають низький рівень освіти та соціального розвитку, часто заводять дітей у молодому віці та не завжди можуть забезпечити належні умови їхнього виховання. Подібні приклади зустрічаються і в українських родинах, що свідчить про універсальність цієї проблеми.

Евреи дети картинки, стокові Евреи дети фотографії, зображення | Скачати з DepositphotosПогляд зі сторони: як уманці сприймають виховання у хасидських родинах

За спостереженнями уманців, виховання дітей у хасидських родинах іноді виглядає незвичним і навіть неприродним для українців. Часто можна побачити, як діти переходять дорогу самостійно, не тримаючись за руки батьків. Це сильно відрізняється від українських традицій, де батьки завжди уважно слідкують за безпекою своїх дітей.

У хасидських родинах діти значною мірою доглядають один одного: старші допомагають молодшим одягнутися, взутися, слідкують за ними на вулиці. При цьому створюється враження, що діти живуть окремим життям, а батьки окремим. У той час, коли українські батьки пояснюють дітям, що є добрим, а що поганим, у хасидських родинах такі питання майже не обговорюються. Вважається, що всі необхідні знання дитина отримує виключно з релігійних текстів.

Відмінності українського та єврейського виховання: які деталі вас здивують?

Критерій порівняння

Українські родиниХасидські родини

Ставлення до освіти

Переважна більшість українських батьків орієнтована на світську освіту (школа, університет). Наприклад, часто додатково наймають репетиторів, щоб діти вступили у престижні заклади.

Основна увага – на релігійній освіті. Наприклад, хлопчики можуть годинами вивчати Талмуд, а світська освіта (математика, іноземні мови) є другорядною.

Свобода вибору друзів

Українські діти зазвичай вільно вибирають друзів незалежно від їх походження чи релігії. Наприклад, дружба між дітьми різних національностей не викликає занепокоєння батьків.

Хасидські діти мають чіткі межі щодо вибору друзів – спілкування можливе лише всередині громади, щоб уникнути стороннього впливу.

Дозвілля

В українських родинах дозвілля часто включає спортивні гуртки, походи в кіно чи на концерти, поїздки на море. Наприклад, сім’я може спільно вирушити у відпустку до іншої країни.

Хасидське дозвілля значно стриманіше: діти проводять багато часу вдома або в межах громади, наприклад, під час релігійних свят чи сімейних зібрань. Подорожі часто мають релігійний характер – до святинь чи місць, важливих для духовного життя.

Ставлення до грошей

В українських родинах фінансова грамотність дедалі більше стає частиною виховання: діти отримують кишенькові гроші, вчаться розпоряджатися ними самостійно. Наприклад, дитина може збирати гроші на новий телефон або велосипед.Хасидські родини менше акцентують увагу на грошах у вихованні дітей. Діти часто не отримують кишенькових коштів, натомість їх навчають ощадливості через простоту в одязі, побуті й харчуванні.
Ставлення до кар’єриУкраїнські батьки зазвичай з дитинства обговорюють майбутню кар’єру своїх дітей, часто підтримують прагнення до професійного успіху (лікар, юрист, програміст).

У хасидських родинах головна мета – духовний розвиток і створення міцної релігійної сім’ї. Кар’єрні амбіції зазвичай не підтримуються, якщо вони суперечать духовним ідеалам громади.

Цікаві факти:

  • В українських родинах популярними стали дитячі табори, куди батьки відправляють дітей на канікулах, а в хасидських громадах дитячі табори мають лише релігійний характер.
  • Хасидські родини часто використовують їдиш у повсякденному спілкуванні, а українські родини спілкуються українською чи російською мовами, іноді вводячи додаткові іноземні мови для розвитку дитини.
  • В українських родинах батьки часто дарують дітям подарунки за хорошу поведінку чи навчання, у хасидських сім’ях винагорода за успіхи переважно духовна: схвалення від громади чи релігійного наставника.

Попри існування загальних рис та відмінностей у методах виховання, важливо розуміти, що кожна родина є унікальною. Так само, як у хасидських сім’ях можуть бути як забезпечені, так і менш заможні родини з різним рівнем розвитку, аналогічні ситуації характерні і для українців. Є заможні родини, які дбають про всебічний розвиток своїх дітей, є бідні, але свідомі того, що потрібно вкладати в дітей сили та час, і є такі, для яких діти залишаються самі по собі, без належної уваги. Саме тому, узагальнювати виховання на рівні цілих культур варто обережно, пам’ятаючи, що ключову роль завжди відіграє конкретна родина.