ЄВРЕЙСЬКИЙ КАЛЕНДАР: ЯК ХАСИДИ ОРІЄНТУЮТЬСЯ В ЧАСІ ЧЕРЕЗ СВЯТКОВІ ЦИКЛИ

ЄВРЕЙСЬКИЙ КАЛЕНДАР: ЯК ХАСИДИ ОРІЄНТУЮТЬСЯ В ЧАСІ ЧЕРЕЗ СВЯТКОВІ ЦИКЛИ

 

Єврейський календар відрізняється від григоріанського, адже базується на місячно-сонячній системі. Саме через це дати свят змінюються щороку, але їхня послідовність залишається незмінною. Для хасидів, як і для всіх релігійних євреїв, ритм життя визначається не днями тижня, а святковими циклами, кожен із яких має особливе духовне значення.

Як працює єврейський календар?

Єврейський календар – це унікальна система літочислення, яка базується на місячно-сонячному циклі. Його структура відрізняється від григоріанського календаря, який використовує більшість країн світу.

На відміну від суто сонячного календаря, як у більшості західних країн, або суто місячного, як у мусульманській традиції, єврейський календар поєднує обидва принципи. Один місяць у ньому триває приблизно 29,5 днів, а рік — 12 місяців, що в середньому становить 354 дні.

Однак сонячний рік має 365 днів, тож без корекцій єврейські свята постійно зміщувалися б назад у пори року. Щоб уникнути цього, додається високосний рік із 13-м місяцем (Адар II), який вирівнює відставання календаря кожні кілька років.

Важливим аспектом єврейського календаря є те, що новий день починається не опівночі, а із заходом сонця. Це впливає на всі святкові та релігійні обряди, зокрема на дотримання суботи (Шабату). Наприклад, Шабат розпочинається у п’ятницю ввечері та триває до заходу сонця в суботу.

Така система базується на біблійному описі творення світу, де кожен день починається словами «І був вечір, і був ранок…».

Місяці та їхня тривалість

Єврейський рік поділяється на 12 або 13 місяців:Єврейський календар

  1. Тішрей (29 або 30 днів)
  2. Хешван (29 або 30 днів)
  3. Кіслев (29 або 30 днів)
  4. Тевет (29 днів)
  5. Шват (30 днів)
  6. Адар (29 або 30 днів, у високосний рік – Адар I і Адар II)
  7. Нісан (30 днів)
  8. Іяр (29 днів)
  9. Сіван (30 днів)
  10. Тамуз (29 днів)
  11. Ав (30 днів)
  12. Елул (29 днів)
Святкові цикли як орієнтир у часі

Для хасидів святковий календар не просто відзначає пам’ятні дати, а структурує духовний рік. Основні свята поділяються на три великі категорії:

Паломницькі свята (Шалош Регалим) – Песах, Шавуот, Сукот. Вони історично були пов’язані з паломництвом до Єрусалиму.
Дні суду і покаяння – Рош га-Шана, Йом-Кіпур, дні жалоби за зруйнованими Храмами.
Свята радості – Ханука, Пурим, а також святкування, пов’язані з хасидськими традиціями, наприклад, Рош га-Шана в Умані.

Головні свята та їхні дати

Через особливості єврейського календаря дати свят змінюються щороку щодо григоріанського календаря. Наприклад:

  • Рош га-Шана (Новий рік) – 1-2 тішрея
  • Йом Кіпур (День Спокути) – 10 тішрея
  • Суккот – 15-22 тішрея
  • Ханука – 25 кіслева – 2 або 3 тевета
  • Пурим – 14 адара (або 15 в містах, які мали мури в давнину)
  • Песах – 15-22 нісана
  • Шавуот – 6-7 сівана
Особливості святкування у хасидів

Хасидський підхід до святкувань вирізняється особливою емоційністю, містичним сприйняттям часу та глибоким зв’язком із традицією. Кожне свято для хасидів – це не лише виконання заповідей, а й духовне піднесення, що відображається в унікальних звичаях різних хасидських груп.

Брацлавські хасиди особливо виділяють Рош га-Шана. Рабі Нахман заповідав своїм учням збиратися на його могилі в Умані саме в ці дні, обіцяючи духовний захист тим, хто приєднається до молитви. Сьогодні тисячі паломників з усього світу приїжджають до Умані, щоб провести два дні в молитвах, співі та радості, вірячи, що це забезпечить їм добрий рік.

Пурим у хасидських громадах – це не лише веселе читання сувою Естер та благодійність, а й містична подія. Під час цього свята вчителі хасидизму часто розповідають глибокі історії про божественне провидіння та силу віри. Святкові трапези тривають до світанку, а співи та танці набувають ритуального значення, символізуючи перемогу світла над темрявою.

На завершення свята Суккот хасиди відзначають Сімхат-Тору – день радості з Торею. У цей день у синагогах хасидів звучать найгучніші співи та відбуваються багатогодинні танці, коли свитки Тори обносять навколо молільників. Вважається, що цей день зміцнює духовний зв’язок між людиною та священним Писанням.

Час у розумінні хасидів

У хасидській традиції час не є лінійним – він має циклічну природу, в якій кожен рік несе можливість духовного оновлення. Це розуміння часу пов’язане з концепцією повторюваних святкових циклів, що дозволяють заново переживати ключові події єврейської історії та духовного життя.

Кожне свято – це не лише спогад про минуле, а й реальна можливість для особистого зростання та очищення. Наприклад, Песах – це не просто історія визволення з Єгипту, а нагадування про необхідність звільнення від внутрішніх обмежень. Йом-Кіпур – день покаяння, що дає шанс перегорнути сторінку і почати життя з чистого аркуша.

Особливе значення у хасидизмі має поняття “ет рацон” – сприятливий час, коли молитви мають особливу силу. Такі моменти, наприклад, настають у святкові дні, на річниці праведників та під час хасидських зібрань, де духовна енергія спільної молитви підносить учасників на новий рівень свідомості.

Саме тому єврейський календар – це не просто набір дат, а жива карта духовного шляху. Він допомагає хасидам орієнтуватися у світі, жити в гармонії з традицією та використовувати кожен рік як нову можливість для внутрішнього розвитку.

 

Єврейський календар не лише визначає дати свят, а й формує ритм життя релігійних громад, зокрема хасидів. Кожен місяць має свою духовну символіку, а свята є періодами особливого піднесення та молитви.

Для хасидів дотримання календарних традицій є способом гармонізації життя та ритму світу, що допомагає зберігати віковічну спадщину єврейського народу.